
2. A szerelem beteljesedse (Amor Sanctus)
Tmadj fel szaki szl, siess, dli szl, jrd t kertemet, hadd szlljon illata!
Akkor eljn kedvesem a kertjbe, hogy lvezze pomps gymlcseit.
Hgom, mtkm mris megyek a kertembe,
szedem a mirhmat a balzsamommal egytt.
Egyenest a lpbl eszem mzemet, megiszom boromat a tejemmel egytt.
Kelj fel, kedvesem, gyere szpsgem, nzd, elmlt a tl, elllt az es, elvonult.
A fld sznn immr virgok nylnak.
Eljtt a szlmetszs ideje, s gerlice hangja hallatszik fldnkn,
Mr sznesedik az els fgeterms, hajtanak a szlk s j illatot rasztanak.
Kelj fel, kedvesem, gyere szpsgem, sziklk hasadkban fszkel galambom!
Rejtekhelyeden, a szirtek szeglyezte svnyen,
Mutasd meg arcodat, hadd halljam hangodat,
Mert szpen cseng a hangod s bjos az arcod!
Bartaim, egyetek, igyatok, ittasodjatok meg, kedveseim!

3. Az eltvolods (A ksrts)
Fogjtok meg a rkkat, s a rkafiakat,
Mert feldljk a szlt, a mi szlnket is, ami ppen most virgzik!

4. Az jra egymsrtalls
(kiengesztelds s rhagyatkozs)
A kedvesem az enym s n az v vagyok,
liliomok kztt legeltet mostanban,
mg fel nem tmad a nappali szell,
s az rnykok tnak nem indulnak!
Trj vissza, kedvesem, mint a gazella,
vagy mint a szarvasborj a szvetsg hegyein.
jszaka gyamban kerestem, akit szeret a lelkem,
de hiba kerestem, nem talltam.
Azrt felkelek, bejrom a vrost,
keresem a tereken s az utckon:
Nem ltttok, akit szeret a lelkem?
Hiba kerestem, nem talltam,
tallkoztam az rkkel,
akik a vrost jrtk:
Nem ltttok, akit szeret a lelkem?
Alig mentem tovbb, otthagyva ket,
megtalltam, akit szeret a lelkem,
belekapaszkodtam s nem engedem el,
mg be nem viszem anymnak hzba,
annak szobjba, ki mhben hordozott!
…Ki az ott, aki a puszta
fell erre tart,
s a szerelmesre
tmaszkodik?

BEVEZETS AZ NEKEK NEKHEZ (http://www.kereszteny.hu)

Az nekek neke, vagyis a legszebb nek a vlegny s menyasszony klcsns szerelmi nekbl ll sorozat, ahol majd egytt vannak, majd elvlnak, majd keresik s megtalljk egymst. A vlegnyt "kirlynak" (1,4.12) s "Salamon"-nak (3,7.9) nevezik. A menyasz-szonynak a neve "Sulammit" (7,1), amit vonatkozsba hoznak Sunamittal, aki Dvid s Salamon trtnetben szerepel (1Kir 1,3; 2,21-22). A hagyomny szerint Salamon kltemnyeket szerzett (1Kir 5,12), ezrt neki tulajdontottk ezt a kltemnyt is. gy kerlt Salamon a knyv cmbe (1,1). Az irodalmi eljrs ugyanaz, mint a Pldabeszdek, a Prdiktor vagy a Blcsessg knyvben. A cm miatt az nekek nekt a blcsessgi knyvek kz soroltk. A grg Bibliban a Prdiktor knyve mgtt, a Vulgtban a Prdiktor s a Blcsessg knyve kzt, kifejezetten kt "salamoni" knyv kztt van. A hber Bibliban az t megillt (tekercs) ln ll, amelyeket a nagy nnepeken olvastak. Az nekek nekt hsvtkor.
Ez a knyv, melyben nincs sz Istenrl s amely a szenvedlyes szerelem hangjt hasznlja, mulatba ejt. Kr. u. az 1. szzadban zsid krkben ktelyek merltek fel knoni voltrl, s a krdst a hagyomnyra val hivatkozssal dntttk el. A keresztny Egyhz is mindig szentrsi knyvnek ismerte el.
Nincs az szvetsgnek olyan knyve, melyre oly sokfle magyarzatot adtak volna, mint erre. Csak kt elfogadhat van kztk. A zsid tudsok allegrinak rtelmeztk: Isten szeretete Izrael irnt, s a np szeretete Isten irnt gy van benne lerva, mint a hzastrsak szeretete egyms irnt. A hzassgi szimbolikt klnben a prftk Ozes ta fejlesztettk ki. A rgi egyhzi szerzk, Mopszvesztai Teodort kivve, ezt a vonalat kvettk, de az allegria nluk Krisztusnak az Egyhzzal kttt misztikus hzassgt jelentette. A modern katolikus magyarzk ltalban vve hek maradtak az allegorikus rtelmezshez, de klnbz vltozatokban. Tartjk magukat az ltalnos ttelhez, hogy Jahve Izrael jegyese, s ebbl kiindulva keresik az nekek nekben Izrael megtrsnek trtnett, remnyeit s kibrndulsait. Jegyzeteink ezt a magyarzatot veszik alapul.
A msik magyarzat a knyv szvegnek a termszetes rtelmt tartja meg. Azt gondolja, hogy az nekek neke dalok gyjtemnye, amelyek nneplik a trvnyes emberi szerelmet, amely megszenteli a hzastrsak egyeslst. A trgy profn, de mgis vallsos, mert az Isten megldja a hzassgot. Ugyanez az emberi szerelem mellkesen ms szvetsgi knyvek trgya is, pl. a Pldabeszdek vagy a Prdiktor knyvei, s nha mg a kifejezsek is emlkeztetnek az nekek neke kifejezseire. Ezt igazolja a prftk eljrsa, akik ugyangy beszlnek Jahve s Izrael viszonyrl. Nincs teht semmi klns abban, hogy ennek a trgynak egy egsz knyvet szenteltek, s hogy a knyv bekerlt a knonba, s hogy Istentl sugalmazottnak kell tekinteni.
Ha elfogadjuk az allegorikus magyarzatot, akkor az nekek nekben kereshetjk Jahve s Izrael kapcsolatnak az elgondolst s kibontakozst. A benne tallhat trtneti utalsok elsegtik a knyv kornak a meghatrozst is. gy keletkezst a Kr. e. 5. szzad msodik felre vagy valamivel elbbre helyezhetjk. Ha gy tekintjk, mint klnbz korokbl szrmaz nekek gyjtemnyt, ehhez a trtneti bizonytkok hinyoznak. A nyelv alapjn is felttelezhetjk, hogy a fogsg utni idbl szrmazik.
Brmilyen is az nekek neknek irodalmi magyarzata, mindig jogos azt arra a kapcsolatra alkalmazni, amely Krisztus s Egyhza kzt van, vagy amely az egyni lelket Istenhez fzi. Ebben az rtelemben hasznltk fel Keresztes Szent Jnos s ms misztikusok is.