amor sanctus
Amor Sanctus * Zsmbki Szkla

..."Legyen gynyrsge az n nekemben,

n pedig hadd gynyrkdjem az rban..."

 

"Szmomra az Amor Sanctus nem csak egy egyttes,

hanem inkbb egy letforma"

(Zsfi)

 

 

 
Llekparkol

LLEKPARKOL

 >>>

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
SZVEGEK

  Latin text  >>>

 

 
Amor Sanctus
Szent Bernt ritmusa az isteni szeretetrl
 
Szent szeretet, szz szeretet,
nnepl, ders szeretet
Kiben nincsen semmi bn,
De minden rmt ismer
S meri megcskolni Istent
Bizalommal, mindig hn!
 
Szz szeretet, mindig diadalmas,
Mgis mindig lakodalmas,
Mgis mindig mmoros!
Magas szeretet, kirlyi
Tbb mint fiui s lenyi;
Mtkasggal koszors!
 
Hol ez megvan: mi hinyzik?
S kiben nincs meg, lgyen brki:
Egyenl a senkivel.
Szeretetben lesz a llek
Arja az Istensgnek
S Krisztusval egybekel.
 
A szeretet sr s hajt;
A szeretet kr s shajt;
Shajjal tpllkozik.
A szeretet, hogyha nem knny,
Nem shaj, mlybl nem jn,
Nem is g, igazi.
 
S oly nagy a szeretet lngja
s az gst gy kvnja,
Hogy kihunyni sohse fog;
Semmi zpor el nem oltja
S folyvz el nem fojtja;
Mindig csak jobban lobog!
 
S ez a lng maga az let;
Msra nem lehet szksged!
Ami j mg van egyb,
Nlkle nem r semmit!
Mind leolvad s elomlik!
Mind csak tn semmisg…

 

 
regrisztrci
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
KOTTK

 

 >>>

 

 
szmll
Induls: 2007-03-23
 
Llekparkol
Llekparkol : Egy plds let

Egy plds let

  2009.05.17. 19:33

 Szent Norbert

(Hamarosan megkezddik a jubileumi ve)


 

Fermn Yzuediaga Lorca
 
Szent Norbert
(+1134)
 
me, ezek az ers lbak biztosak, fradhatatlanok, amint a gyngd tavaszban jrjk a Rajna partjt, telve a mezk vidm simogatsval  s titatva a gygyfvek illatval...

 

 

 

Lttam ezeket a lbakat nyron a klni dm rnykban pihenni naptl barntottan, porosan, izzadtan s kimerlve. Amikor tiszteletteljesen trdre roskadnak a szent s csodlatos k hidegben, mindent eltlt a szentsg,  mikzben az oszlopos csarnok dicssgben jsgosan mosolyognak a hit titkt nekl angyalok s griffmadarak. Lttam a vndorl lbakat  a Spira hegyek fltt keser kzdelemben, harcolva a tli viharokkal, vrsvnyt hagyva a havon.
  Zkken s ttovzs nlkli mozgsban tndkl ezeknek a rendkvli lbaknak az lete, dicsfnye.
A lb meg tudja hatrozni egy ember lett. A Blcsessg  knyvben meglep mdon tallunk egyfajta „lb-teolgit”, mely szerint a lb szabad akaratunk eszkzi, amidn kvetjk az r nyomba lpnk, s akkor is, amikor a bn homlyban halad a lb az rk krhozat fel. Aztn az Evangliumban felleljk  Krisztus fellebbezs nlkli parancst: „Ha lbad megbotrnkoztat, vgd le s dobd el magadtl, mert jobb lb nlkl bejutni a mennyek orszgba, mint p lbbal a krhozatra jutni.”
De ezek a lbak, melyek rkre meztelenek, vndor mdon apostoliak, fiatal korukban arany s drgakvekkel dsztett finom prm papucsot viseltek. Karcsak voltak, s frgk a tncra Henrik csszr udvari nnepsgein, vatosak a politikai mrlegels tvesztiben, gyorsak a javadalmak s tisztsgek irnti trtetsben.
Norbert lbai ezek. A Germania hatrvidki nemes, Magdeburg rsek, a premontrei  Knoni regula alaptj Isten szent Orszgban. S ahogy ebben az rsomban  ki fogom kifejteni, lbai  kt szilrd oszlop Krisztus Szent Egyhza szmra abban az sszezavarodott XI. szzadban, amelyben ellenppk lteztek, amikor az eretneksg kvetkeztben megzavarodott a hit, mikzben a Szent Birodalom tkletes nagysga hanyatlsnak indult, a szntelen, rnykos alkony kzepette.
Norbert 1080-ban szletett Xanten kisvrosban, Clves tartomnyban a Rajna nmet partjn, ahol sorakoznak a legends kastlyok, knljk magukat a nap varzsa ltal bearanyozott szlskertek, hogy lngol vrknt ontsk borukat. A XVII. szzadi Cronica Laudatoria csszri felmen rokonsgot tulajdont apjnak, Heribertnak. Valban nemes volt s rokonsgi szlak fztk  a csszrhoz .desanyja Haduvije „a tiszteletremlt Lorena-hzbl szrmazott,  termkeny tbl, ahonnan minden korban eredtek hs keresztnyek” Azrt semmi meglept nem tallunk abban, hogy Norbert ilyen „blcsi ajnllevllel” a kezben tartotta a kivlasztottak csillagt, tiszta s vgyakoz szembl elre mutatott lettja.  A szellem tiszta embere kellett, hogy legyen, mentesen minden kzi munktl vagy katonai szolglattl.
A pspki s monostori iskolkban akkoriban menedket tallt minden emberi tuds. Az imdsgos s nyugodt Scriptoriumokban msolk tmegei foglaltk ssze a klasszikusokat, Anselmo de Bec, Escoto Erigena, Rabano Mauro „jdonsgai” mellett. A Trivium a grammatika s dialektika tanulmnyozsval, a sznoklat pompjval rtelmezte s magyarzta a trtnelmet, a kltszetet, amg a Quadrivium szigora titokzatos szmokkal megtzdelve, csillagismeretvel s formatanval kezdett embersgesebb vlni, hla Arezzi Guid egyszer kottavonalaival, amelyek arra voltak hivatva, hogy jzan rendszerbe foglaljk  a zene dallamait. Ezeknek az iskolknak „nyugtalansgban” mr krvonalazdott az rkez skolasztika boldogogsga,  amely irnyzat btran egyesti a hit igazsgait Arisztotelsz filozfijval.  A hatalmas lelkisg szele aztn felkavarja egsz Eurpt, az embereket a keresztes hadjratok hsiessge fel irnytja, de  a klastromok csndjben s vezeklsben a nyugalmas Isten szemllshez is.
Norbert meglte a blcsessgnek e kprzatos vilgt. Tiszta is les elmvel brt, gazdag kpzelettel a kltszet irnt, leters beszddel, amely megsebzi azt, aki hallja.
Foglalkozik az egyhzi tudomnyokkal, mert vrben elsbbsget lvez nagybtyjnak, Karinthiai Frederiknek a pldja, aki Kln rseke.  A szubdiakontusig emelkedik anlkl, hogy az rnak szndkozn szentelni magt. A tonzra biztostja szmra a tisztsgek s javadalmak kellemes letllapott. Sajt nagybtya adomnyoz neki kplni llst a xanteni birodalmi templomban, ahol az rdg befolysa alatt az unalomtl s a honvgytl szenvedve hajszolja az lvezeteket: szenvedlyek, hdtsok, vgyak uraljk. A klni szkesegyhz kanonoki tiszte gyzedelmesen vezeti be az udvari letbe. A csszr maga mell veszi, s Norbert mris a palota cselszvevnyes sznpadra lp, hogy szerept jtssza az eleinte vidm, de drmai kifejlet szerelmi kzdelmekben. Dlceg s szp test, mester a tudomnyokban, solymszatban, kltszetben, behzelg s jl kifinomult a modora, tzes a szava… Mikzben krlveszi a hlgyek koszorja, kik  gazellkhoz hasonlan vgydnak a vadsz nyilaira.
 
E hvsgos idkben Norbert elksri a csszrit rmba, mert Henrik szeretn megoldani II. Paszkl ppval a beiktatsok botrnyt, amely leajratta az egsz keresztnysget. Ezt a tallkozst trgyalsok elztk meg Sutriban, ahol a kt  egy eljutott a megllapods tervezetig. Csak az nneplyes alrsa volt  htra, visszafogott pompval a Szent Pter bazilikban kellett volna megtrtnnie. De akkor a csszr elllt szndktl, hogy alrja a sutri megllapodst,  s az akkori rsok szerint: „…a trtnelemben tapasztalt legnagyobb lnoksggal nmetl jelez csapatainak, akik rvetik magukat a ppra s a bborosokra, megfosztjk szent ltzetktl, s brtnbe zrjk ket.” Szertefoszlik az ily hres ltogat feletti rm Rmban, patakban folyik az rtatlanok vre a katonai tlkapsokban,  tz pusztt. Norbert finom lelke megzavarodik, helytelenti ura mltatlan viselkedst. A Fpap brtnhez siet, hogy tisztelett fejezze ki, s vele egytt sirassa e nagy nyomorsgot. Visszatrve Nmetorszgba, nem fogadja el a cambrai pspksget, amelyet a csszr neki akar adomnyozni. gy kezddik Norbert gygyulsa.
Anvers jezsuita krnikja mskpp sejti ezt a pspki mltsg megtagadst. Mintha a fiatal szubdiaknus jobban kedveln rendetlen lett, mint a szent szolglatot, s csupn vilgi szndkot tulajdont annak a bizonyos pihentnak, melyet egy ders prilisi napon Norbert tesz pomps lovn a wesztfliai Freten kolostorba. A szerelem vak indttatsa vitte oda? Akrhogy is volt, ez lesz damaszkuszi tja. Menekl  vndorunk a fnytl, rombol gondolatok, stt tjak fel…,,amikor az Isten ell menekl htra csapdott a hatalmas szzat, mely fldre taszt lovat s lovast.” Persze ez az esemnysornak,  a trtnteknek a barokk megjelentse. A valsgban a ragyog, nyugodt tavaszi napon  az gnek is liliom- s rzsa-illata van, de hatalmas vihar tmad. Mennydrgssel robbantnk a bborszn felhk, imbolyognak az erd fi, az sszezavarodott fecskk hiba keresnek menedket. Norbert flelmben megdermedve kuporodik ssze a hideg, haragos esben. Villm sjt le lova lbnl, s mintha a pokolba zrn  be Norbertet aprdjval egytt, a srba s a lngol fbe.
Saul trtnete ismtldtt meg. Norbert a Ligeberg aptsgban megtallja az Ananist, magnyban megtr  bnva bneit s vezekelve. Akkor hatrozza el, hogy a papsgig emelkedik. Xanten szlvrosban, els misjben az ldozat l Krisztuss alakul t, mintha maga igazibl a keresztre feszlne. A parasztok s egyhzi mltsgok egyarnt kignyoljk Norbertet,  emlkeztetik vilgi letnek bneire. De mr els beszde knnyeket fakaszt, mert alzatosan bevallja  letnek minden botrnyt, meghvja a jelenlevket  Jzus kvetsre az j letben, amelyet elkezdett.
s lbai nekiindulnak a nagy kalandnak. Sztosztja vagyont a szegnyek kztt, lemond egyhzi mltsgairl s az Evanglium magvetje lesz a Rajna hatrvidkein csodkkal, adomnyokkkal s  a nyelvek adomnyval ppen gy, mint az apostolok, akik Pnksdkr megkaptk a Szent Lelket. Menni s menni, csakis a lelkek meghdtsra. Az emberek, akik messzi tvolsgokrl jnnek meghallgatni t, megtltik a templomokat: psztorok, rstudk, egyhzi szemlyek, akik mindannyian titatdnak buzg jmborsgval.
Csalrd mdon megrgalmazzk a klni kptalan tancslsn, s csak1118-ban kapja meg a pptl a megbzst, hogy prdikljon az egsz vilgon. Gyenge  egszsgi llapotban rkezik Valenciennes-be, titokzatos lztl mertette ki. Megltogatja j bartjt, Budard-ot, Cambra pspkt. Beszlgetskn jelen van a kegyelmes r kplnja is, aki egy ideje a  vilgrl val lemondst fontolgatja. Amint meghallgatja Norbertet, knyrg neki, hogy trsa lehessen ezen a vidken az evangelizcis apostoli munkban.  gy a Gondvisels egyesti e kt szvet egyazon sorsban: az j Rend megalaptsban, amely orvosolni fogja az Egyhz hinyossgait.
1119-ban meghal Gelaziusz ppa. Utda Bcs pspke, II. Kallixtusz lesz, aki zsinatot hirdet Reimsbe a viszonyok megreformlsa s megoldani az egyhzi beiktats krdsnek megoldsa cljbl. Jelen van ngyszz pspk, a francia kirly s kt apostolunk, Norbert s Hug.
Az lsek folyamn megismerkednek Don Bartolomeval, Len pspkvel,  aki a Szentllek indtsra felajnlja egy monostornak a megptst azon a helyen,  amelyet Norbert kijell. gy szletik meg a Prmontr. A mocsaras, kds ,dantei  mdon kopasz s szikls dombokkal krlvett Couci erdsgben tallhat egy mez (Pratum monstratum), ahol Norbert rzi, hogy meg kell szlessen mve. 1121 karcsonyn egy szegny remetelak fltt emelkedik fel a premontrei rend els monostora. Sajt lete drmja – a felszentelt llapot irnti rulsa rendetlen letvel – itt tall igazi, isteni orvoslst. Szent goston reguljval Norbert nem a szerzeteseket keresi, hanem a klerikusokat. A kzssgi letben, amely oly szigor, mint a monostorokban, szablyok biztostjk a tanulsban, a vezeklsben s a csendben azt a bels letert, ami minden apostoli munknak a kulcsa. Nem lesz maradsuk a klastromokban, nem lesznek letk vgig elvonult szerzetesknt  bezrva a monostori falain bell, hanem menni s menni kell a bnsk megnyersre, Krisztussal teli szvk kelyht csordtva a tudatlan s elhagyott lelkekre. gy haladnak mezkn s vrosokon t,  fehr gyapj ruhban, habitusban mint a j hr angyalai, az Oltriszentsg imdi s Szz Mria hrnkei.
Prmontr esemnye egsz eurpt megrendti. A Cluny-nek alrendelt nagy szerzetesi rendek hanyatl szakaszba kerltek, a kiterjedt vagyonok  s a szles jogszolgltatsi hatalom elrontotta a cisztercieket. Pons de Melgueil nagyapt ggje a vetlkeds magjt hinti el a szerzetesek bkjben, kikzsts s  hitehagys a kvetkezmny. gy Franciaorszg, Belgium s Nmetorszg mennyei orvossgknt fogadja a premontreieket. Az els ngy vben Norbert mr kilenc monostort vezet. Gondoskodik a kanonokok kpzsrl, akiket lelkest s sztnz lete szent pldja.
 
A rendnek e szerencss ltrejttben szletsbe beleszvdtt egy olyan mellkszl, mely vglegesen megszenteli ket: az alapt tallkozsa a manicheus eretneksggel. A tan zsibl rkezett  a II. szzadban, jraledt Amberes-ban s Brsszelben, Delfinadoban, Provence-ban s Languedoc-ban. Egy bizonyos Tanchelim pspkk teszi magt, s hisztrikus sznoklataival nk tmegeit szdti meg. Amikor megjelenik a mezkn vagy a nyilvnos tereken – mert  mellzi a templomokat, amelyeket az rdg barlangjnak nevez – gy ragyog, mint egy arannyal s bborral feldsztett blvny. Nevetsges, ugyanakkor botrnyos. Krlveszi magt hromezer emberbl ll sereggel, akik vakhittel, halllal s kicsapongssal fertzik Flandria des fldjt. Az eretnek egy klerikus keze ltal hal meg. De halla inkbb nveli lzad s feldhdtt kvetk szmt. Kanonokjaival egytt Norbert az, aki a cambrai pspk meghvsra szembeszll a  rettegssel, jrateremti a bkt s a rendet a vidk laki szmra.
Ez az eset csodlatos, dvzt gondolatot breszt Norbertben. Rendjnek egy msik ga  teljesen a vilgiak lesz. A frfiak s nk keresztny letet lnek, az aptsgok tmutatsukkal  s pldjukkal gazdagtjk ket, ima s a kanonok trsasga segti a vilgiakat. Kezd kibontakozni a harmadrend, e szervezdseket Assisi Szent Ferenc s Szent Domonkos fogjk ksbb rvnyre juttatni – a ks kzpkori lelkisg rispillreiknt.
Az  Isten dicssgt flt, zarndok csupasz lbak megdicslse...
Az 1126-as vben Spiraban tallkoztak Eurpa birodalmi s egyhzi mltsgai. Lothr csszr gyzedelmes bevonulsa flelemmel tlti el a legyztteket, akik remnykednek a mainzi pspk  kzbenjrsban, hogy e gyzelem nem bortja be ket  vrrel , nem alzza meg ket lncokkal.. Hirtelen elterjed a hr, hogy Norbert a vrosban van. Jl ismerik, tudjk, hogy irgalmas s igazsgos. Knyrgnek ht neki, hogy ebben a keser rban hozzon szmukra vigaszt bsges karizmval megldott szavaival. Lothr jelen van Norbert beszdn, s megrendl az apostolt get szereteten. nfeledten (,,A Llek ott fj, ahol s ahogy akar.")  rveti magt Norbertre azt kiltva: „Norbert, Magdeburg rseke!” szinte, igazi alzata okn Norbert meglepdik s ellenkezik. De a tmeg htata arra sztnzi Lothrt, hogy megerstse Norbert kivlasztst, ksbb a ppa is gy tesz. Napokkal ksbb bevonul a szkesegyhzba. Mint mindig, meztlb megy, szegnyes fehr habitusban, hogy fogadja a pspkk, nemesek, a tancs s a np tisztelett. Amikor a szertarts vget r, s palotjba tr,  az r ltva meztlbassgt s szegnysgt, megtagadja tle a belpst. „Ksn rkezel – mondja neki – mr elfogyott a szegnyeknek sznt tel.” De amikor rtestik, hogy ez a szegny az ura, az j rsek, sszezavarodva letrdel, s megcskolja a lbt. gy marad fnn a trtnelem szmra ezeknek a szles lbaknak a felmagasztalsa: biztosak, rendthetetlenek, csak Isten dicssgrt s a felebart szeretetrt indultak tnak.
Nyolc vnyi rseki munklkodsa folyamn Norbert megvalstja szent Pl pldjt. Tantvnyt, Hugt az egsz rend faptjv teszi, akkoriban mr szzhsz monostort szmll. a rend. Prdikl s r. ldzik, mint az apostolt, s lete ktszer menekl  meg  gyilkos kezektl. Rmba utazik a csszrral, s elri Le ppa trnfosztst. Megjelenik a reimsi zsinaton, ahol blcsessge ugyangy ragyog, mint szentsgnek s buzgsgnak a fnye.
1134. jnius 6-n ez az alzatos szolga, akit Szent Bernt „Mesternek” nevezett, a Szentllek hsges apostola, a lztl kimerlve,  gyengd isteni szeretetujjongsok kzepette az gbe tvozott megnnepelni Hsvtjnak rmt.  Most tnyjtom nektek tantst, hogy megrjen lelketekben. Azt, amit szntelenl ismtelt tantvnyainak: „Bejratos voltam a fejedelmek udvarban, bvelkedtem a javakban. Nem vetettem meg az lvezeteket. De bizony, tudjtok meg, testvreim, hogy a javak legnagyobb  bsge evilgon a lelki szegnysgben rejlik. Csak akkor lettem gazdag, amikor nlklztem. Mert ugyanaz volt eltasztani szvemtl a fld javait, mint teltdni a dicssg javaival, amelyek hasonlthatatlanul jobbak, kimondhatatlanul gyngdek s mindrkk maradandk”.
 
Spanyolbl fordtotta: Pinczinger Jzsef
Lektorlta: Mszros Andrs

 

 
.

 

    

Csend, fny, zene…      leheletnyi misztriumban a llek a mozdulat szobrszaknt egy pillanatra megpihen… Taln lmodik, mikzben a zene s a csend egyttes jtkban  fel is bred, rdbben jra s jra arra a valsgra, hogy Isten sokkal inkbb tsejlik a minket krllel vilgban semmint szembetnik. – Ez az Istennel val finom tallkozs szlalt meg az „Amor Sanctus” egyttes muzsikjn keresztl...

D. A.  >>>

 

 
Escritos / rsok

ESCRITOS / RSOK    

 
Blog
 
rj neknk!

 

escrbenos

pinci552002@yahoo.es

 
AS Videk

   

 

 
Karcsonyi oratrium

 

KARCSONYI ORATRIUM

(rszletek)

>>>

 
ra
 
linkek
 
Tartalom