Ismerek olyan embereket, akik egy regemberrl szintn lltjk, hogy szp. Gynyrkdnek a brn, a mosolyn, szemn, stb. n, br elrtem az regkor kezdett, mg nem tartok ott, hogy valami szpet lssak az regkorban. s sokszor elgondolkodtam azon, hogy „min keresztl” ltjk azt, amit n nem. Hogy kpesek felfedezni a szpsget ott, ahol csak hanyatls, lepls van? Ha egy virgra, nvnyre vagy llatra gondolok, nyilvnval, hogy ennek elhervadsban, elregedsben semmi vonz nincs. Ugyangy van ez az emberekkel is? Az regsggel szemben inkbb az rtetlensg, az (n-) sajnlkozs s egy fajta ellenszegls taln termszetesebb llapotok, mint az abban val gynyrkds. Ki az, aki „szabad akaratbl” az regedst vlasztan?
De a nvnyeknek, az llatoknak nincs lelkk. Az embernek viszont van. Itt kezddik az regsg szpsgnek titka, s annak felfedezse, elismerse s elfogadsa.
Kt vtizeddel azeltt, temetsre indulva azt mondtam egy papnak, hogy n csak egy dolog miatt tallom vonznak az regsget: azrt mert egytt jr a blcsessggel. A pap rgtn „kijzantott”. sokat mozgott regek krben s azt tapasztalta, hogy sajnos, ez nem gy van. Az regek ltalban makacsok, trelmetlenek, nzk, hklisok, gyetlenek, kibrndultak, hol zsarnokok, hol kzmbsek. Az reg blcs ritkbb, mint a fehr holl.
Egy elfogadott alaptzis szerint csak az vek mlsa, az „lettapasztalat” adjk a blcsessget. De ez csak akkor van gy, ha a test hanyatlsa kzben a llek „pl”, megtisztul, naprl-napra kzelebb kerl Istenhez. Mert biztos, hogy az igazi blcsessget a lleknek Istenhez val kzelsge adja. Ennek taln nincs sok kze a hithez, sem a vallshoz, ennek gyakorlshoz sem, mert az, hogy milyen kzel kerl a llek Istenhez egy titok, amely csak r tartozik. Mi, gyarl emberi felfogsunkkal felttelezhetjk, hogy a blcsessg kizrlag az letszentsghez kapcsoldik. De lehet, hogy kapcsoldik a szenvedshez, ltalunk nem ismert s vllalt ldozatokhoz is. Kze lehet a sok botlshoz, elkvetett szmtalan bnhz s megbnshoz, mg akkor is, ha nincs hit, sem vallsgyakorls. Ha ez gy van, akkor knnyebb megrteni, mirt is ltezhet az regek szpsge.
Visszatrve az elbb emltett atynak lltsaihoz, mirt van oly kevs blcs reg? A blcsessg nem az regsgnek egy termszetes, magtl rtetd velejrja? Nhny keleti (st: „primitvebb”) npnl, emberi kzssgben az regek blcsessge sokkal nyilvnvalbb tulajdonsg, mint a mi nyugati vilgban, fknt ha egy fejlett, a jltben dskl trsadalomrl, nprl van sz. Ez azrt lehet, mert maguk az regedk mr rgta, „nszntukbl” feladtk a blcsessg megszerzst.
Egy jezsuita atya prdikcijban az emberi letkorainak hrom motivcijt-cljt (lett meghatroz „rgeszmit”) elemezte: fiatal korban –az els harminc vig- a szex, a nemisg sztne dominl. Ezutn, nhny vre a nemisg tadja helyt az anyagiaknak, a pnzszerzsnek. Vgl, kzel az tvenhez, az embert inkbb a hatalom megszerzse rdekli. Ezek a motivcik-clok fknt a frfiakra voltak jellemzk, de a XX. szzadi feminizmussal mr nkre is (elg gondolni a szingli n elnevezsre)
De ezek a motivcik-clok valjban nem valami negatv, elkerlend, bns llapotra mutatnak! Hisz a fiatal korban a nemisg sztne nagyon fontos a csaldalaptshoz, az apasg s anyasg rdekben, az emberisg, a nemzet, egy adott kzssg fennmaradshoz, szaporodshoz. Ksbb, az anyagiakkal val foglalkozs is jogos, mert a csaldot fenn kell tartani, de ugyangy a trsadalom, a kzssg szmra is fontos, hogy ne szklkdjn. Vgl a hatalom megszerzsnek jogos gykere lehet a fejlds, a kreativits, a tehetsg, a karizmk szabad kibontakozsnak a vgya, ignye. Jogos, hogy az, aki tbbet-jobban tud, az vezessen, irnytson msokat. Ilyen rtelemben, ezek mr nem csupn szemlyes ignyek, hanem a kzssgrt, a trsadalom rdekben „kdolva” vannak az emberben.
Sajnos, legtbbszr ezek a motivcik-clok eltorzulnak, elfajulnak s mr nem a tbbiekrt (csald, kzssg, trsadalom, emberisg…), hanem kizrlag nz, ncl ambcik okn rvnyeslnek. Ebbl lesz a nagy klnbsg a blcsessg (ami szorosan kapcsoldik az regsg szpsghez) s a hibavalsg, a lelki ressg kztt.
Ezen motivcik-clok megvalstst a nyugati fogyaszt, nimd s nmegvalst trsadalmakban, civilizciban sokan „tlzsba viszik”, visszalnek vele. Ezrt nem blcsessget nyernek, hanem eltunyulnak, kiresednek, lelkk elhomlyosul. De a legnagyobb baj akkor van, amikor ilyen formn adjk t gyermekeiknek, a fiatal nemzedkeknek:
1. A ktelessgek s felelssgek nlkli, lvezetet hajszol szerelmi szabadossg okn egyre szaporod s termszetesnek tartott vlsoknak s csaldok felbomlsnak szma, az n. nemek szabad megvlasztsa, egy flrertelmezett mssghoz val jogosultsga s elfogadsa, a szexualits intimitsnak lekezelse, lekicsinylse mind egy olyan szerelem-kpnek a hitelestse, amely elzrja a blcsessg fel vezet utat. Egy hamis boldogsg keressre sztnz, ami inkbb csak a testi szksgletekhez sszpontost, s nem vesz tudomst sem Istenrl, sem trvnyeirl. Kvetkezskpp a kegyelemrl sem vesz tudomst, ami sszekt frfit s nt, s ami a hzassg szentsgvel egytt valban Isten kpmsv teszi ket (egy test-egy llek). A hamis boldogsg keresse viszont eltrt a blcsessg tjrl, ez egy msik kitr svny, egy sehov sem vezet zskutca.
2. Amikor maga az idsebb nemzedk hajszolja tlzottan az anyagi javakat rossz pldt mutatva a fiataloknak. Amikor olyan szakma vlasztsra biztatja gyermekeit, fiataljait, amely „piackpesebb”, anyagilag gretesebb, elfelejtve vagy nem trdve a „HIVATS” sz igazi, mly s „szent” rtelmvel. Ezzel is egy risi akadlyt helyezve a blcsessghez vezet tra. Hisz jra elvsz az igazi boldogsg keressnek a lehetsge. Hogy lehet boldog az, aki nem teheti, nem teszi azt, amire szletett, amire teremtve lett?
3. Hborkkal, konfliktusokkal, tkzsekkel, a siker rdekben versenyekkel teli vilgban, de szintn a kisebb kzssgi krnyezetekben a szemlyes nmegvalstsa rdekben „jogosnak”, termszetesnek tnik s elfogadott vlik a msok megalzsa, eltiprsa, becsapsa, a felettk val zsarnokoskods. St, van, amikor erre buzdtjk a fiatal nemzedkeket is.
E hrom cllal (nemisg, anyagiak s hatalom) val visszalse miatt nincs sem tr, sem lehetsg az ernyek gyakorlsra. Ennek pedig sajnlatos kvetkezmnye az Istentl val eltvolods s a blcsessg hinya. gy lassan a fiatalokbl is trelmetlen, intolerns, morgs, nz, stb. regek lesznek.
Ha letnk minden napjn arra trekednnk, hogy arnyosan, helyesen s jzanul ljnk, s haladjunk e hrom cl fel, akkor kzelebb kerlhetnnk Istenhez s trvnyeihez. Az vek elrehaladtval, mikzben testnk elfrad s hanyatlik, lelknk tgulna, „plne”, megtisztulna (megfiatalodna!). Nagy esly lenne r, hogy regkorunkban blcsek lesznk.
Vigasztalsul: Ha valaki szpnek lt egy reget (szemt, brt, mosolyt…) ezzel is egyfle blcsessgrl tanskodik, ami nem korhoz kttt. Mert szinte titokzatos mdon az regek mosolyban, szemben, ltja azt, amirt Isten mgis szereti ket. Aki szpsget lt az regekben, Isten kzvetlen „munkatrsa”, az tallkozsa az regsg szpsgvel Isten orszgnak egy lthat szelete.